onsdag 19. desember 2012

Julen gjør sitt inntog .......



Det går ikke fort mot julen i heidiheimen...
Jo tiden går fort,men ikke det jeg burde burde ha gjort 
(til helga kanskje??... ( for de som har sett vg-reklamen på tv  :-) ))

Men framover går det. Selv om mye av det jag har tenkt å bruke, fremdeles står på benken

Det er ingen ting som jeg MÅ ha gjort, unntatt å bli ferdig med gavene..
Det er litt kjedelig om man skulle bare hatt ferdig gavene til halvparten av de en skal feire julaften sammen med.

Likevel tror jeg at det hadde vært forståelse for en enkel løsning på de også :-)

Litt har jeg fått laget :-) Herr Kenwood har hjulpet meg med baking av kransekaker...



Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten Herr kenwood. han er brukene til det meste innen matlaging.
Og ha har vært med på det meste, i fra krem og eggehvittepisking,til kverning av kjøttdeig, da vi slaktet griser selv...

Nå  har det vært til maling av mandler,og til å kjøre ut deigen, gjennom et tilpasset pølsehorn på kjøttkverna...

De 2 første er ferdig stekt..og herlig seige :-)

Og jeg har ligget på krakken på kjøkkenet og trillet sjokoladekuler...



Her er snøballer, og sjokoladenougat... jeg er ikke helt ferdig med å trille ut, men det går fin¨t å ta litt av gangen

Snøballene er bare ferdigkjøpt nougat, som deles opp i passende biter, og trilles til kuler.. Og vendes i smeltet hvit sjokolade, gjerne med litt delfiafett,eller flott i, og rulles i kokos..

De smaker herlig, men jeg tror kanskje resten får vanlig lys kokesjokolade. Min tålmodighet rekker ikke helt til den hvite sjokoladen, som krever litt mer enn vanlig sjokolade. Den skal helst ikke overstige 40 grader, da skiller den seg først, og blir seig og klumpete etterpå.....
Og hvordan vet jeg det!!!???

De brune kulene er sjokolade nougat..
De er laget med å varme 1 dl fløte til kokepunktet, helles over 200 g hakket sjokolade  (finhakket, så smelter den raskere),og røres til all sjokoladen er smeltet.. Settes kaldt i minimum 2 timer, og trilles i kuler, som kan rulles i kakao, melis, hakkede pistasjnøtter, eller annet som en liker....


Puttes de på glass, ser de ordentlig så koselige ut, og kan gjerne gis bort også. For de smaker himmelsk.....

I dag skal jeg prøve å få til mozartkuler.....


 I går fikk jeg også pyntet juletreet...



Og jeg har funnet ut at noe minimalistisk tre blir det aldri på meg... her er det så mye som bare MÅ med... Selv om det minket litt på det etter at treet gikk i gulvet et par ganger i fjor...
Det er slik som skjer med små jenter,og surrete heidi'er i hus.... Men ingen ting er forgjengelig,





Juletreet MÅ inneholde,noe nytt... Det er jo så mye fin der ute,,  Det inneholder sjokoladekuler, og godteristenger, til små og store godteri-spisere i julen...

Det er minner i fra mine besteforeldre, og min svigermor,som MÅ med :-)

 
Og selve juletreet... Det er i ekte plast...
Enkelt og greit.. Dryssfritt..og kan flyttes litt rundt, når det trengs .....
 


Jul blir det nok i år også.....

Og om ikke alle hybelkaninene er borte,og ikke alle kroker er ryddige, så  har jeg spart den energien til å bruke på det som er hyggelig i julen...
Kunne være sammen med de menneskene jeg bryr meg om.
Kos meg med barnebarn, og "ungene", kanskje klare en kveld med litt god mat,  og et glass vin...

Nå skal jeg lade litt, siden kroppen ikke er helt venner med meg, etter baking, og sjokoladelaging i går.
Kanskje få sydd i knytingen på julekjolen min, som fremdeles er nesten ferdig.....

Ha en fin dag videre,alleder ute i space-verden


Og husk....

Aldri unnskyld deg for å ha tatt en avgjørelse med Hjertet,
selv om andre ikke er enig.
Det er du som må leve med konsekvensene, ikke dem ♥ Ha ein fin førjulstid:)




Klem Heidi

1 kommentar:

Elis lille rede sa...

Det er kjempekoselig hos deg, Heidi! For en julestemning! Jeg synes du har vært veldig flink til å få det koselig selv om du har lite ork. Du har laget mye godt også! Jeg må ærlig innrømme at jeg kjøpte kransekake. Tiden min strekker ikke til. Jeg er jo i full jobb, så nå blir det knapt med tid til jul. Jeg sliter meg ikke ut da, for det er kontorjobb, men jeg er jo lite hjemme. Har laget tebrød og krumkaker. Skal lage ristopper i morgen. Har laget gravet kjøtt og stekt opp kjøttkaker med julekrydder til jul, ellers får det bare bli som det blir. Ha noen fine førjulsdager, og ta det helt med ro, jula kommer okke som ;)

Klem fra Eli:)